Mitä yrittäjä voi tehdä, kun pandemia nakertaa bisnestä?
23.03.2020, Joni Andersin, Toimiala-asiantuntija
Korona syö toimintaa ja tuloja tavalla tai toisella vähän jokaiselta. Paitsi nähtävästi käsidesi- ja vessapaperikauppiailta. Pörssi sukeltaa, vienti sakkaa, keikat on peruttu ja komponentit hupenee. Kuitenkin jokaisella meistä on jotain annettavaa ja monet yrittäjät ovat osaamisellaan tehneetkin itselleen päivätyön. Nyt se työ saa vain uusia olomuotoja.
Työ ei tosiaankaan lopu siihen, että pitää kököttää nyt kotona. Monet ovatkin jo omaksuneet etätyökäytänteet ja ne, joilla etätyö ei ole mahdollista, painavat duunia edelleen siellä missä normaalistikin. Kuitenkin hyvin monilla eri alojen yrittäjistä on mahdollista kokeilla nyt uusia jippoja liiketoimintansa tueksi.
- Myy, kuten aina. Keskitä nyt vain enemmän myyntiä verkkoon. Perusta verkkokauppa. Tänä päivänä ei tarvitse kirjoittaa riviäkään koodia, että nettisivut ja verkkokaupan saa pystyyn. Hyviä online-työkaluja, joissa on puhelin- ja sähköpostituki, on maailma pullollaan. Hyvinä esimerkkeinä Wix, Squarespace ja Shopify.
- Myy osaamistasi koulutuksina. Tee videoita ja luo verkkokursseja. Videokamera löytyy keneltä tahansa taskusta ja sillä iLaitteella voi tehdä tarvittaessa koko homman alusta loppuun. Huolehdi hyvästä valaistuksesta, ota talon kaikki lamput käyttöön ja telakoi kuvausvälineesi kiinteästi, jotta voit keskittyä puhumiseen. Teippaa luuri vaikka seinään.
Näistä aiheista tehdään vielä tarkentava ja ohjeita sisältävä julkaisu, mutta näillä saat jo alustettua ajatusta sille, että edelleen jotain on tehtävissä.
Jos se myyminen ei syystä tai toisesta meinaa olla oikein mitenkään mahdollista, voit ainakin markkinoida. Siis lähinnä pysyä näkyvillä. Monet esiintyvät taiteilijat ovat jo reagoineet tähän tilanteeseen esimerkillisesti. Heille tämä katastrofi näyttäytyi ensimmäisten joukossa, mutta siitäkin suosta oli mahdollista nousta. Jos kalenterinsa tyhjentänyt keikkailija voi edelleen tehdä jotain toimintansa eteen, niin voit sinäkin. Ja some on tässä todella vahvoilla.
- LinkedIn on tällä hetkellä erittäin kovassa nosteessa. Sitä kautta voi saada näkyvyyttä ammattilaisten keskuudessa nopeastikin. Jos on paha paikka, siellä voi pyytää apua ja joku auttaa. Aina.
- Jos asiakkaasi ovat Instagramissa: tuota storyja ja tee livelähetyksiä. Personal Trainerit ovat voineet toteuttaa asiakkailleen tätä kautta mm. kotitreeni- ja ruokavalio-ohjelmia livenä.
- Myös Facebookissa on live-ominaisuudet ja julkaisuja voi postata entiseen malliin. Jos entinen malli on ollut kerran vuodessa profiilikuvan päivittäminen, nyt on aika muuttaa tahtia. Asiasisältöinen postaus pari-kolme kertaa viikkoon, kiitos.
Ylipäätään sosiaalisessa mediassa, kuten markkinoinnissa ja kaikessa muussakin olennaista on pysyä johdonmukaisena. Tee suunnitelma ja tuota sisältöä ja päivityksiä tasaisin väliajoin, muutaman kerran viikossa. Samalla sapluunalla. Ota esimerkkiä isoista tekijöistä kullakin alustalla. Näin saat asiakkaasi pidettyä tiedotettuina ja strategiasi tuottaa lisää seuraajia. Jokainen seuraaja on potentiaalinen asiakas myös kaiken tämän koronakriisin jälkeen.
Somepäivitysten kautta annat myös yrityksellesi kasvot. Asiakkaasi haluavat nähdä sen ihmisen siellä firman logon takana. Kerro asiakkaillesi, miten firmalla menee ja mitä suunnittelette seuraavaksi. Sillä niitä todellakin kiinnostaa. Muista, että jotkut somettajat tekevät leipänsä pelkästään sillä somettamisella. Yhdistä sinä tähän sosiaaliseen pöhinään oma yrityksesi ja voit näin voit jopa luoda kokonaan uusia tulovirtoja.
Tässä tämän katastrofin inspiroima ensimmäinen blogijulkaisu NewTech -hankkeen toteuttamana. Meidät löytää LinkedInistä, sekä netistä osoitteessa www.technogrowth.fi
Joni Andersin
Toimiala-asiantuntija
NewTech-hanke