Sivustopäivityksiä
25.03.2020, Joni Andersin, toimiala-asiantuntija
Edellisessä blogikirjoituksessa heräteltiin vähän ajatusta siitä, miten eri tavoilla voi viedä firmaa eteenpäin somessa ja verkossa, erityisesti näinä korostuneina etätyön aikoina.
Some on siis hyvä keino vaikuttaa ja markkinoida, mutta se firman perusta löytyy kuitenkin aina sieltä oman domainin alta. Nettisivut antavat firman olemassaololle perustan, olitpa sitten yksinyrittäjä tai Apple. Ne on syytä löytyä, sillä sitä kautta asiakkaasi hakee sinusta tietoa aivan ensimmäisenä. Googleen kirjoitetaan tuttuun tyyliin ”tarvitsen palvelua X alueella Y”. Tällöin sinun yrityksesi webbisaitti saisi pompata hakutulosten ykköseksi. Siis ihan ensimmäiseksi.
Tällaista varten monet usein palkkaavat mainostoimiston, tai muun ulkopuolisen palveluntarjoajan tekemään työn, mutta tämä sujuu myös sinulta itseltäsi aivan mainiosti. Ihan sieltä perustasta aina hakukoneoptimointiin asti. Esitellään tässä kirjoituksessa yksi näppärä palvelu, jonka avulla homma hoituu ilman minkäänlaista koodauskokemusta. Ja pikkuhuomiona vielä – jos yritykselläsi onkin jo verkkosivut, mutta ne näyttävät vuonna 1997 pullapalkalla väsätyiltä, nyt voisi olla hyvä aika päivitellä.
Monelle suomalaiselle tuttu nimi verkkosivustoympyröissä lienee WordPress. Toinen ehkä vähemmän tunnettu, mutta isoimmasta päästä oleva esimerkki on Squarespace. Ensimmäistä on hankala suositella sen kankeuden ja monimutkaisuuden vuoksi. Toinen puolestaan on helppokäyttöinen ja tarjoaa hyvän tuen, mutta räätälöitävyys on heikkoa. Sen vuoksi esittelen vaihtoehdoksi Wix:n. Allekirjoittanut on kokeillut jokaista ja esittää nämä mielipiteet omien kokemustensa pohjalta. Näistä väittämistä voi olla eri mieltä, mutta tässä tekstissä tutustutaan saitin rakentamiseen Wix:llä.
I. Näyttökuva Wix.com etusivulta. Get started.
Wix.com on siis selainpohjainen verkkosivueditori - perustasolla ilmainen, mutta lisäominaisuuksista joutuu vilauttamaan PayPal-tunnuksia, tai luottokortin numeroa. Editori tarjoaa lukuisia valmiita pohjia eri tarkoituksiin ja jokainen pohja on helposti räätälöitävissä omiin tarpeisiin paremmin soveltuvasti. Tämä ei muuten ole mainos.
Pääset kätevästi alkuun marssimalla ensimmäisenä osoitteeseen wix.com. Palvelu itsessään ohjailee sinua mukavasti eteenpäin. Sieltä saat hankittua myös hyvin olennaisen domainin, eli verkkotunnuksen ja saatat saada myös alennuskupongin yrityssähköpostia varten, mikäli sekin puuttuu. Verkkotunnus maksaa vuodessa noin 15 € ja Wixin premiumpaketit (suositeltavia) 4,5 – 35 €/kk. Sähköpostitili voi puolestaan maksaa noin 10-20 €/kk, toki monet käyttävät myös ilmaisia tilejä, kuten gmail ja iCloud.
Kun olet tutustunut palvelun tarjoamiin eri työkaluihin ja muokkausominaisuuksiin, hyvän sivuston luominen käy lopulta yhden työpäivän aikana. Ja kun sivusto on ”valmis”, voit itse koska tahansa tehdä isoja ja pieniä muutoksia välittömästi ilman, että joudut pyytämään vaihtoehtoista ulkopuolista tahoa tekemään korjauksia. Valmis lainausmerkeissä siksi, että verkkosivut ei oikeastaan koskaan ole valmiit. Teit sen sitten sinä itse, tai joku muu – aina löytyy jotain korjattavaa tai päivitettävää.
Wix tarjoaa myös lähes automaattiset mobiilioptimoinnit, sekä hyvät SEO (Search Engine Optimization – hakukoneoptimointi) -työkalut. Molemmat ovat helppokäyttöisiä ja kaikki tekeminen on ohjattua. Riittää, että osaat englantia. Toki kaiken voi tehdä myös manuaalisesti, jos on jo kokeneempi tekijä.
Tämän tekstin ei ollut tarkoitus olla ohje verkkosivustojen tekemiseen alusta loppuun, vaan taas yksi vinkki minne suunnata katsetta, jos tuntuu, että offline hommat ovat seis. Verkkosivuston avulla voit ohjailla asiakkaitasi esim. verkkokaupan puoleen (hoituu myös Wixillä) ja seurata, kuinka asiakkaasi löytävät sinut eri raportointi- ja analyysityökalujen avulla.
Mikäli tarvitset tarkempaa ohjeistusta näissä asioissa, voit ottaa meihin yhteyttä vaikkapa sähköpostilla. Yhteystietomme löytyvät osoitteesta https://www.technogrowth.fi/fi/Yhteystiedot.html
Joni Andersin
Toimiala-asiantuntija
NewTech-hanke