Saksan matchmaking-projekti poiki kontakteja ja markkinatietoa
21.06.2022 09:04
NewTech-hanke toteutti Saksan markkinoille suuntautuneen kontaktointi- ja matchmaking-palvelun hankealueen yrityksille. Reilun vuoden kestäneessä projektissa oli mukana joukko teknologiayrityksiä, jotka pääsivät kartoittamaan kohdemaan markkinamahdollisuuksia ja liiketoimintakumppaneita paikallisen asiantuntijan avulla. Projektin toimenpiteinä toteutettiin myös kv-kehittämisklinikoita sisältäen ns. Onepager-esitteen teon kv-markkinoille ja Hannover Messe 2022 -messumatka.
Toimenpiteisiin osallistui kuusi yritystä NewTech-hankkeen alueelta – aina Joroisista Siilinjärvelle saakka. Yritykset olivat JN Quality Expert Oy, Jormet Oy, Medikro Oy, OC-System Oy, SP stainless Oy ja Stainless Team Finland Oy. Projekti tarjosi yrityslähtöisen palvelupolun vientimarkkinoista kiinnostuneille yrityksille. Hankkeen toimiala-asiantuntija Tiina Kaksosen mukaan joukkoon haettiin ja saatiin tarkoituksella erilaisia ja erikokoisia yrityksiä, ja tarkoituksena oli kartoittaa kullekin omat liiketoimintakumppanit.
Saksa valikoitui otolliseksi kohdemaaksi, sillä sen toimintaympäristössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia viimeisen vuoden, parin aikana.
– Monessa yrityksessä on jouduttu etsimään alihankintaa lähempää, koska koronapandemia katkoi isoja alihankinta- ja komponenttiketjuja erityisesti Aasiasta, Kaksonen kertoo.
Varsinainen kontaktien hakuprosessi ja yritysten yhteen saattaminen tapahtui syksyn 2021 ja kevään 2022 välisenä aikana. Yritykset saivat siihen apua saksalaiselta konsulttitoimistolta AHP Internationalilta, jolla on vahvaa kokemusta vastaavista toimeksiannoista suomalaisten pk-yritysten kanssa. Kaksonen oli tiiviisti mukana auttamassa yrityksiä kielitaidolla ja kohdemaan vientikokemuksella.
– Tänä aikana konsultti tunnisti yhteensä 525 yritystä, joista yhteyttä otettiin 305:een, ja joista lopulta valikoitui 33 molemmin puolin hyväksyttyä kontaktia, Kaksonen summaa.
Yritykset ovat olleet tyytyväisiä konsultin saamiin tuloksiin.
Savolaisten ja saksalaisten yritysten yhteen saattaminen keskellä koronavirustilannetta ei tokikaan ollut läpihuutojuttu. Saksalaiset yritykset olivat kiinnostuneita, mutta sillä hetkellä arkoja jatkamaan keskusteluja pidemmälle. Jokainen mukaan lähtenyt suomalaisyritys sai kuitenkin konkreettisia kontakteja ja arvokasta markkinatietoa Saksasta.
– Saksalla on hieman hankalan vientimaan maine, mutta alueemme yrityksillä on kyllä hyvät edellytykset menestyä Saksan markkinoilla. Matchmaking ja kontaktien haku ei tarjoillut mitään teoriaoppia, vaan yritykset pääsivät nyt todellisuudessa näkemään, millaista työtä toimenpiteet vaativat jopa silloin, kun konsultti auttaa – puhumattakaan siitä, jos yritys lähtee tekemään toimenpiteitä yksin, Kaksonen sanoo.
Projekti huipentui toukokuussa 2022 kaksipäiväiseen Hannover Messe -messuvierailuun, johon osallistui mukana olleista yrityksistä viisi. Kyseessä on maailman johtava teollisuusteknologian messutapahtuma Saksan Hannoverissa. Tapahtuman teemoja tänä vuonna olivat muun muassa Industry 4.0, digitalisaatio, teollisuusautomaatio, uudet tuotantoteknologiat ja energiatehokkuus.
– Yksi mukana olleista yrityksistä sopi messuille neuvottelutapaamisen saksalaisen kontaktin kanssa. Muitakin kohdeyrityksiä kartoitettiin paikalle, mutta moni jätti menemättä messuille Ukrainan sodan vuoksi. Selvisi, että saksalaisilla yrityksillä on paljon alihankintaa ja toimintaa Ukrainassa. Saksalaisyritysten resursseja tarvittiin korvaavien toimitusketjujen etsimiseen sodan vuoksi häiriytyneiden tilalle. Haasteista huolimatta yritykset verkottuivat kuitenkin hyvin, ja ehdittiinpä sopia myös tulevista tapaamisista ja yhteistyöstäkin liiketoiminnan eri alueilla, Kaksonen kertoo.
Kaksonen antaa NewTech-hankkeen puolesta ison kiitoksen osallistuneille yrityksille aktiivisuudesta projektin aikana ja muistuttaa, että kansainvälistymistukea annetaan kaikille hankkeen kohdeyrityksille koko hankkeen toiminnan ajan eli maaliskuun 2023 loppuun.